نشات حميدو
(ملتقى شباب طحا المرج الثقافى)
اهلا بك او اهلا بكى لسنا الافضل ولكن نقدم كل ما هو متميز فقط
اسره المنتدى عباره عن اخوه واخوات نتعلم جميعا وسنظل نتعلم
لا نجبر احدا على التسجيل ولكن يسعدنا جدا انضمامكم لاسره المنتدى
(نشات حميدو الريس)
بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

المواضيع الأخيرة
» حديقة التفاحة الخضراء بماليزيا
الثلاثاء يوليو 25, 2017 12:17 am من طرف نشات الريس

» امل .. الم .. حزن .. فرح ..
الأحد أكتوبر 30, 2016 2:05 am من طرف بنت من شبرا

» الرسم على اليد
الثلاثاء أكتوبر 04, 2016 1:21 am من طرف نشات الريس

» حديث شريف عن بر الوالدين
الخميس أكتوبر 09, 2014 2:38 am من طرف نشات الريس

» رايك بصراحه__من هو العضو الاكثر شعبيه بالنسبه لك
الخميس أكتوبر 09, 2014 2:33 am من طرف نشات الريس

» لن احزن والقران بين يدي
الخميس أكتوبر 09, 2014 2:22 am من طرف نشات الريس

»  "بارتى الاحتفال بعيد ميلادهم اليوم ""دينا ""محمد"
الأربعاء ديسمبر 04, 2013 10:35 pm من طرف نشات الريس

» 10 كلمات تدمر مستقبل طفلك
السبت سبتمبر 28, 2013 1:53 am من طرف بنت من شبرا

» سجل دخولك بذكر الله
السبت سبتمبر 28, 2013 1:51 am من طرف بنت من شبرا

» هؤلاء هم السعداء حقاً
الثلاثاء يونيو 25, 2013 4:31 am من طرف نشات الريس

انت الزائر رقم

ده كلامى والارزاق على الله

اذهب الى الأسفل

ده كلامى والارزاق على الله

مُساهمة من طرف نشات الريس في الأربعاء أكتوبر 12, 2011 8:13 am

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة....

معلش انا مش محترف كتابة مواضيع بس اعتقد ان المنتدي ممكن يوصل صوتي لشباب كتير و اتمني ان الفكر يوصل و المعني كمان....

اولا: احداث 25 يناير مكنتش بتخطيط اي حزب معين او قوة معينة او او الخ

المسبب الرئيسي الاول هوا الله عز و جل
السبب الدنيوى الظلم والجوع والقهر الذى عاشه الشعب

بعد الثورة سمعنا عن ناس و احزاب و حركات و الكل حب ان يطلع علي اسم الثورة

الي عمل حزب ... و الي عمل جروبات باسم الثورة .... و الي عمل اهداف شخصية من وراء الثورة

خلص الحوار و اتحبس حسني و اعوانة الي كانت عليهم قايمة الثورة ... طلعو لينا الاحزاب و الحركات الي كلها بتحاول تنسب الثورة ليها و للاسف كلهم زيرو علي الشمال في السياسة يعني هم مش اكتر من عرايس مولد للمسرح الامريكي الكبير

دلوقتي اي الي بيحصل

سيبنا حسني و مسكنا في المشير .... سيبنا احمد نظيف و مسكنا في عصام شرف
سيبنا الشرطة و مسكنا في الجيش .....لو تلاحظ هتلاقي اننا للاسف زي محنا قبل الثورة و مفيش تغير الا مع بعض الناس الي هما كان هدفهم الاول نجاح الثورة و عمار مصر

محاولة انفصال مصر عن طريق البعض من الاخوة المسيحين

في الكونجرس كل شوية و من ساعت الثورة و هما بيطالبو بحماية جوة مصر ... و كل شوية رايحين للكونجرس عايزين قطع المعونة والي بيحيرني ان الكثير من المسلمين بيحاولو للاسف ارضائهم بكل الطرق الممكنة
نطلع معاهم في مظاهرات ... نقف ضد التعدي عليهم من قبل القلة المتطرفة
ولكن علي الوج الاخر عند انقلاب الاخوة المسيحين بلاحظ انهم بيتمنو انها تبقي ولعة تاكل الناس و هنا بعض الاسباب الي ببني عليها و جة نظري.....

1- التعدي علي كل شيء سواء كان جيش او شرطة او مسلمين
2- عدم تدخل الباب شنودة في الكثير من الامور و كانة لا يعني الامر
3- سكوت الحكومة و الكنيسة علي حالات التعدي الكثيرة اللتي تتم باسم المسيحية ضد المسلمين في مصر

و طبعا هشوف بعض الردود الي ممكن تتهمني باني عايز اولعا و عايز اعملها فتنة و عايز و عايز

ولكن الي عايز ان كل واحد يعرف ان
بين المسلم و المسيحي في فرق بي العقيدة و الفرق في العقيدة دة شيء كبير مش صغير لكن للاسف ايحنا بنحاول نوهم انفسنا ان الموضوع عادي و ايد واحدة


عايزين نعمل الصح نبقي نتبع كلام الله عز و جل و كلام الرسول صلي الله و علي و سلم
و انا مش بقول اننا نقاطعهم, بس اتمني ان التعامل مع المسيحين يكون بحذر
لان لو ربنا قال في كتابة ( لن ترضي عنك اليهود و لا النصاري حتتي تتبع ملتهم ) صدق الله العظيم
يبقي من الاحسن و الافضل لينا اننا نسيبنا من موضوع ايد واحدة و نمسك في موضع ايحنا مواطنين لدولة واحدة

لان للاسف مهما نحاول نخفي الحقائق هناك حقد و خبث و دهاء و محاولة الوقيعة بمصر في ستين داهية و برضو من قلة مسيحية اغلبها في الخارج ولكن في النهاية لو قامو الي في الداخل هيقومو معاهم
لان المثل بيقول انا و اخويا علي ابن عمي و انا و ابن عمي علي الغريب
و الناس دول بصراحة قالو اننا غرباء عن مصر و ان هم اصحاب البلد
و كانهم الهنود الحمر و ايحنا البيض في امريكا و طبعا دة الي في القلوب علي فكرة

السيناريو القادم ( لو سكتنا)

كلينتون عرضت التدخل
بكرة تحصل مظاهرة لسرعة التدخل
انعقاد جلسة طارئة في مجلس الامن
موافقة جميع الدول بلا استثناء علي توفيرحماية للاقلية القبطية
الجيش الامريكي و حلف الناتو في مصر
امريكا لبدت و مش هتطلع منها
و ايحنا جيشنا للاسف بيتقل علي ايد المتظاهرين
و ايحنا للاسف نايمين علي ودانا

مش عارف هقف هنا بس اتمني ان معني الموضوع يكون وصل لكل اخ و اخت و كل مسيحي ايضا
فانا مش ضد المسيحية و لا المسيحين ولكن ضد الخبث والنفاق حتي ولو كان من اخي او اختي
و خصوصا ان كان ظاهر للعين المرئية

_________________
لا اله الا الله
محمد رسول الله




تواصل معى على فيس بوك


avatar
نشات الريس
Admin

النوع : ذكر
مساهمات : 5559
امتيازات : 37229
التقييم : 166
تاريخ التسجيل : 05/10/2010
العمر : 43
الموقع : http://nashathamedo.yoo7.com

http://nashathamedo.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: ده كلامى والارزاق على الله

مُساهمة من طرف anaghada في الأربعاء أكتوبر 12, 2011 9:25 am

والله عندك حق
كانو فين بتوع الاحزاب دول قبل الثوره
وكل حاجه وحشه تحصل فى البلد يتهموا الثوره
الشباب اللى ضحى بدمه من اجل بلده دمه هيروح هدر
وربنا يستر علينا من انفسنا وشكرا لحضرتك على موضوعك الجميل
avatar
anaghada

النوع : انثى
مساهمات : 288
امتيازات : 1089
التقييم : 15
تاريخ التسجيل : 09/02/2011
العمر : 24

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: ده كلامى والارزاق على الله

مُساهمة من طرف نشات الريس في الأربعاء أكتوبر 12, 2011 9:28 am

شكرا غاده على وجودك فى الموضوع الهام
واللى بعتبره اهم موضوع فى مصر وعن مصر
فى هذا التوقيت الصعب وربنا قادر على حمايتها
مع خالص تحيااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااتى

_________________
لا اله الا الله
محمد رسول الله




تواصل معى على فيس بوك


avatar
نشات الريس
Admin

النوع : ذكر
مساهمات : 5559
امتيازات : 37229
التقييم : 166
تاريخ التسجيل : 05/10/2010
العمر : 43
الموقع : http://nashathamedo.yoo7.com

http://nashathamedo.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: ده كلامى والارزاق على الله

مُساهمة من طرف دموع القمر في الأربعاء أكتوبر 12, 2011 11:35 am

ان شاء الله مصر هتكون اجمل بلد
ومشكور على فكره الموضوع وعلى كلامك
avatar
دموع القمر

النوع : انثى
مساهمات : 192
امتيازات : 624
التقييم : 10
تاريخ التسجيل : 30/10/2010
العمر : 24

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: ده كلامى والارزاق على الله

مُساهمة من طرف نشات الريس في الأربعاء أكتوبر 12, 2011 11:40 am

ان شاء الله
نورتى الموضوع
مع خالص تحيااتى

_________________
لا اله الا الله
محمد رسول الله




تواصل معى على فيس بوك


avatar
نشات الريس
Admin

النوع : ذكر
مساهمات : 5559
امتيازات : 37229
التقييم : 166
تاريخ التسجيل : 05/10/2010
العمر : 43
الموقع : http://nashathamedo.yoo7.com

http://nashathamedo.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: ده كلامى والارزاق على الله

مُساهمة من طرف الفنان في الخميس أكتوبر 13, 2011 7:50 am

شباب الثوره معملوش لمصر وشعبها
غير كل خير والاذى اللى بيحص دلوقتى فعلا جاى
من الاحزاب وبواقى النظام الفاسد اللى السيف مطالوش
وشكرا على موضوعك الرائع يا استاذنا
لك كل التحيه والتقدير
avatar
الفنان

النوع : ذكر
مساهمات : 255
امتيازات : 961
التقييم : 10
تاريخ التسجيل : 30/10/2010
العمر : 38

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: ده كلامى والارزاق على الله

مُساهمة من طرف نشات الريس في الخميس أكتوبر 13, 2011 7:55 am

الله يرحم شهدائهم
نورت الموضوع بردك
مع خالص تحياااااااتى

_________________
لا اله الا الله
محمد رسول الله




تواصل معى على فيس بوك


avatar
نشات الريس
Admin

النوع : ذكر
مساهمات : 5559
امتيازات : 37229
التقييم : 166
تاريخ التسجيل : 05/10/2010
العمر : 43
الموقع : http://nashathamedo.yoo7.com

http://nashathamedo.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى